新型コロナに関するお知らせ

教育/キャンパスライフ

2022年度前期授業料免除申請書類提出先・問合せ先一覧(List of submission and contact information)

2022年度前期授業料免除申請を行う方へ(学部生・大学院生共通)/For those who will apply for Tuition Fee exemption in the spring semester of 2022(Common for undergraduate and graduate students)

 

1

新型コロナウイルス感染対策のため、申請書類の提出は原則郵送にて行ってください。

提出は簡易書留、特定記録等の配達記録の残る形式で郵送してください。

一部の部局では別途窓口受付期間を設けています。

また、申請書類・様式等について不明な点がある場合は、事前に問い合わせ・確認の上、手続き願います。

In order to prevent the spread of the COVID-19, please submit your application documents by Postal mail.

Please be sure to submit by registered mail.

Some departments have a separate window period.

If you have any questions about the application documents or forms, please contact us in advance.

2 郵送する際には、封筒表に「授業料免除申請書類在中」と朱書きすること。 Please write in red on the front of the envelope that "Contents: Tuition Fee Exemption Document".
3

修正がある場合は、コピーを修正して再提出していただくことがありますので、提出する申請書は必ず全てコピーをとり、結果が出るまで大切に保管してください。

You may be requested by us to be modify/update onto your copy. Please keep your all copies safe until the result is announced.
4

入学料免除(徴収猶予)申請については、

入学料免除・徴収猶予のページを確認してください。

For more information about the application for the exemption (deferment) of the admission fee, please refer to the "Admission Fee Exemption and Postponement of Collection" page.

 

課程・所属研究科別提出先・問合せ先/List of submission and contact information

学部生 学部生共通 Undergraduate Students

大学院生

Graduate Students

人文学研究科・教育発達科学研究科・法学研究科・経済学研究科・国際開発研究科

Graduate School of Humanities, Education and Human Development, Law, Economics, International Development
情報学研究科 Graduate School of Informatics
理学研究科・多元数理科学研究科 Graduate School of Science, Mathematics
医学系研究科(修士課程・医学博士課程) Graduate School of Medicine
医学系研究科(博士前期課程・博士後期課程) Department of Health Sciences, Graduate School of Medicine
工学研究科 Graduate School of Engineering
生命農学研究科 Graduate School of Bioagricultural Sciences
環境学研究科 Graduate School of Environmental Studies
創薬科学研究科 Graduate School of Pharmaceutical Sciences

 

学部学生/ Undergraduate Students

 

 

2021年度以前からの在学生

Current students from before 2021

2022年度新入生

New students in 2022

※1.免除申込システム利用可能期間

System Availability Period

2022年2月7日(月)

3月15日(火)17:00

利用期間後の申請は受付いたしません。

Monday, February 7th to

Tuesday, March 15th, 17:00

Applications received after the usage period will not be accepted.

2022年4月1日(金)

4月12日(火)

4月19日(火)17:00

利用期間後の申請は受付いたしません。

 

Friday, April 1st Tuesday, April 12th

to Tuesday, April 19th, 17:00

Applications received after the usage period will not be accepted.

 

書類提出締切

Deadline

2022年

3月18日(金)

17:00

学生支援課必着

Friday,  March 18th, 2022.(JST)

17:00

2022年

4月22日(金)

17:00

学生支援課必着

Friday,  April 22nd, 2022.(JST)

17:00

※2.2022年度所得課税証明書提出締切

Income (tax) Certificate 2022

Deadline

 

2022年6月17日(金)17:00 学生支援課必着

Friday,  June 17th, 2022.(JST)17:00

 

学生支援棟1階窓口(キャンパスマップD3⑥)または郵送にて提出してください。

Please submit the application at the counter on the 1st floor of the Student Support Building (Campus Map D3⑥) or by mail.

 

申請/郵送先

Mailing address

〒464-8601

名古屋市千種区不老町 名古屋大学教育推進部

学生支援課 授業料免除担当 行

Furo-cho, Chikusa-ku, Nagoya,

464-8601,Japan,

Student Support Division, Tuition Fee Exemption Office  

送付する際は、以下の免除封筒ラベルをご活用ください。

Please use the following exemption envelope labels when Postal mailing.

封筒ラベル Envelope label

E-mail gaku-sien3@adm.nagoya-u.ac.jp 
TEL 052-789-2172  

※1 免除申込システムは名古屋大学の授業料免除申請者(私費外国人留学生・2019年度以前入学者対象)が利用します。高等教育修学支援新制度のみ申請する場合は利用する必要はありません。

※2 2022年度所得課税証明書は名古屋大学の授業料免除申請者(私費外国人留学生・2019年度以前入学者対象)の場合提出が必要です。高等教育修学支援新制度のみ申請する場合は提出する必要はありません。

 

 

大学院生/Graduate Students

人文学研究科・教育発達科学研究科・法学研究科・経済学研究科・国際開発研究科

Graduate School of Humanities, Education and Human Development, Law, Economics, International Development

 

 

2021年度以前からの在学生

Current students from before 2021

2022年度新入生

New students in 2022

免除申込システム利用可能期間

System Availability Period

2022年2月7日(月)

3月15日(火)17:00

利用期間後の申請は受付いたしません。

Monday, February 7th to

Tuesday, March 15th, 17:00

Applications received after the usage period will not be accepted.

2022年4月1日(金)

4月12日(火)

4月19日(火)17:00

利用期間後の申請は受付いたしません。

Friday, April 1st Tuesday, April 12th to Tuesday, April 19th, 17:00

Applications received after the usage period will not be accepted.

書類提出締切

Deadline

2022年

3月16日(水)

当日消印有効

Wednesday,  March 16th, 2022.(JST)

Postmark is valid on the day.

2022年

4月20日(水)

当日消印有効

Wednesday,  April 20th, 2022.(JST)

Postmark is valid on the day.

 

2022年度所得課税証明書提出締切

Income (tax) Certificate 2022

Deadline

 

2022年6月22日(水)

当日消印有効

 

Wednesday,  June 22nd, 2022.(JST)

Postmark is valid on the day.

 

 

申請/郵送先

Mailing address

〒464-8601
名古屋市千種区不老町
名古屋大学 文系教務課 統括・学生支援グループ 入学料・授業料免除担当 行   
TEL 052-789-5020
E-mail bun-shien@adm.nagoya-u.ac.jp

注意

Notice

大学から申請者への連絡は機構メールアドレス宛(@s.mail.nagoya-u.ac.jpのアドレス)に行います。

電子メールの見落とし等により、書類が不備のまま審査対象外となっても大学側は責任を負いませんので見落とし等のないようにご注意ください。

新入生については入学手続き時に「入学料免除・徴収猶予申請書」と2021年度所得課税証明書を提出して下さい。その後、4月1日~19日(17時)の期間内に授業料免除申込システムで手続きを行い、表示される書類を期日までに提出して下さい。システムのログインには学生番号と名大IDのパスワードを利用します。

提出期限超過や申請資格がない等により申請を受理できない場合、その旨電子メールにご連絡します。

申請書類について返送は行いません。返却は、窓口受取または郵送料を申請者側で負担する場合のみ対応します。返却を希望しない場合、不受理の連絡後 1ヶ月以上応答がない場合はこちらで破棄させていただきます。

 

申請方法等については文系教務課WEB:NU-mado.の掲示板もご覧ください。

 

The university will contact the applicant to Nagoya University Mail address (@s.mail.nagoya-u.ac.jp).

For applicants who are new students, please submit the "Admission Fee Exemption and Postponement of Collection of Admission Fee Application Form" and "Income Certificate of all household supporters for the year 2021" at the time of admission procedure.

After that, procedure on the tuition fee application system during the period by 5 pm from April 1 to 19 and submit the indicated documents by the due date. Please login with your student ID number and Nagoya University ID password.

Please note that the university will not be held responsible for you are not subject to examination even if the deadline for submission is exceeded for any incomplete documents due to an oversight of e-mail, etc.

If the submission deadline is exceeded or the application is not eligible, we will notify you by

e-mail. Application documents will not be returned. We will only accept returns if you will receive it at the window or if the applicant bears the shipping cost. If you do not wish to return it, or if we do not receive a response for more than one month after contacting you, we will destroy it here.

 

For more information on how to apply, please see the bulletin board of" NU-mado." 

 

 

情報学研究科  Graduate School of Informatics

 

 

2021年度以前からの在学生

Current students from before 2021

2022年度新入生

New students in 2022

免除申込システム利用可能期間

System Availability Period

2022年2月7日(月)

3月15日(火)17:00

利用期間後の申請は受付いたしません。

Monday, February 7th to

Tuesday, March 15th, 17:00

Applications received after the usage period will not be accepted.

2022年4月1日(金)

4月12日(火)

4月19日(火)17:00

利用期間後の申請は受付いたしません。

Friday, April 1st Tuesday, April 12th

to Tuesday, April 19th, 17:00

Applications received after the usage period will not be accepted.

書類提出締切

Deadline

2022年

3月10日(木)

Thursday,  March 10th, 2022.(JST)

2022年

4月19日(火)

Tuesday,  April 19th, 2022.(JST)

2022年度所得課税証明書提出締切

Income (tax) Certificate 2022

Deadline

 

2022年6月17日(金)

Friday,  June 17th, 2022.(JST)

 

情報学研究科教務学生係窓口にて提出可能です。

郵送提出の場合は以下の郵送先を参照してください。

You can submit your application at the counter of Graduate School of Informatics. 

If you are submitting by mail, see mailing address below.

 

申請/郵送先

Mailing address

〒464-8601
名古屋市千種区不老町
名古屋大学 情報学部・情報学研究科 教務学生係 授業料免除担当 行 

TEL 052-789-4722

 

 

理学研究科・多元数理科学研究科  Graduate School of Science, Mathematics

 

 

2021年度以前からの在学生

Current students from before 2021

2022年度新入生

New students in 2022

免除申込システム利用可能期間

System Availability Period

2022年2月7日(月)

3月15日(火)17:00

利用期間後の申請は受付いたしません。

Monday, February 7th to

Tuesday, March 15th, 17:00

Applications received after the usage period will not be accepted.

2022年4月1日(金)

4月12日(火)

4月19日(火)17:00

利用期間後の申請は受付いたしません。

Friday, April 1st Tuesday, April 12th to Tuesday, April 19th, 17:00

Applications received after the usage period will not be accepted.

 

受付時間

Office hours for submission

2022年3月15日(火)

~3月16日(水)

郵送受付のみに変更(3/2更新)

Tuesday, March 15th to

Wednesday, March 16th

Changed to accept by Postal mail only(Updated on March 2)

2022年4月20日(水)

~4月21日(木)

郵送受付のみに変更(4/1更新)

Wednesday, April 20th to

Thursday, April 21st 

Changed to accept by Postal mail only(Updated on April 1)

書類提出締切

Deadline

2022年

3月18日(金)

必着

Friday,  March 18th, 2022.(JST)

2022年

4月21日(木)

必着

Thursday,  April 21st, 2022.(JST)

2022年度所得課税証明書提出締切

Income (tax) Certificate 2022

Deadline

 

 

2022年6月17日(金)

Friday,  June 17th, 2022.(JST)

 

 

申請/郵送先

Mailing address

〒464-8602
名古屋市千種区不老町
名古屋大学 理学部教務学生係

授業料免除担当 行 

 

〒464-8602 Furo-cho, Chikusa-ku, Nagoya-city Nagoya University
Students Affairs Section, School of Science「Tuition Fee Exemption Documents」

提出方法

簡易書留、特定記録等の配達記録の残る形式で郵送してください。

書類受付後、提出書類確認表を返送するので、84円切手を貼付して宛名を記入した返信用封筒(長形3号)を同封してください。

 

Please be sure to submit by registered mail.

We will send back the confirmation sheet after we receive,so please enclose the envelope(Write your name,return address and put
in the 84yen stamp in front.

E-mail ri-kyo@adm.nagoya-u.ac.jp

注意

Notice

・提出方法等、詳細を必ず理学部HPで確認のうえ、提出してください。
名古屋大学理学部・大学院理学研究科 多元数理科学研究科 (nagoya-u.ac.jp)

・コロナウイルス感染症の蔓延状況に応じて、郵送のみでの受付に変更する場合もあります。

変更する場合は、3月初旬に決定しますので、理学部HPをご確認ください。

 

 

医学系研究科(修士課程・医学博士課程):鶴舞キャンパス  Graduate School of Medicine: Tsurumai campus

 

 

2021年度以前からの在学生

Current students from before 2021

2022年度新入生

New students in 2022

免除申込システム利用可能期間

System Availability Period

2022年2月7日(月)

3月15日(火)17:00

利用期間後の申請は受付いたしません。

Monday, February 7th to

Tuesday, March 15th, 17:00

Applications received after the usage period will not be accepted.

2022年4月1日(金)

4月12日(火)

4月19日(火)17:00

利用期間後の申請は受付いたしません。

Friday, April 1st Tuesday, April 12th

 to Tuesday, April 19th, 17:00

Applications received after the usage period will not be accepted.

 

受付時間

Office hours for submission

受付可能時間:平日9時~17時

Office hours for submission:From 9 am to 5 pm on weekdays. 

書類提出締切

Deadline

2022年

3月15日(火)

17:00

Thuesday,  March 15th, 2022.(JST)

17:00 

2022年

4月19日(火)

17:00

Tuesday,  April 19th, 2022.(JST)

17:00

書類提出時

必須事項

Notice

申請時には、申請書類とは別に「免除申請完了 提出書類」の画面を印刷したものをご提出いただきます。該当画面をスクリーンショットし、必要書類が全てわかるようにして印刷してください。詳細は以下のPDFをご確認ください。

【重要】申請時の必須書類について

 

It's required to submit a printed screenshot of completion screen with other required documents. Take a screenshot of the applicable page, and make sure that all the required documents are displayed on the paper. See the PDF below for more details.

【IMPORTANT】Required documents for application

2022年度所得課税証明書提出締切

Income (tax) Certificate 2022

Deadline

 

 

2022年6月23日(木)17:00

Thursday,  June 23rd, 2022.(JST)17:00

 

 

申請/郵送先

Mailing address

〒466-8550

愛知県名古屋市昭和区鶴舞町65

名古屋大学 医学部・医学系研究科 学務課大学院係 行

 

65, Tsurumai-cho, Showa-ku, Nagoya, 466-8550, Japan

Graduate Students Section (Daigakuin-kakari), Student Affairs Office, Nagoya University School of Medicine

TEL 052-744-2440
E-mail iga-ryu@adm.nagoya-u.ac.jp

注意

Notice

・大学からの連絡は全学メールアドレス(@ .mbox.nagoya-u.ac.jp)に行います。見落としによる不利益は自己責任となりますので、各自で定期的に確認するようにしてください。

 

・コロナウイルスの感染状況に応じて、窓口受付を不可とし、郵送のみの受付に変更する可能性があります。その場合は、毎週金曜日送信のmed-allにて通知しますので、毎週内容を確認してください。

 

・申請要領や提出方法等をよくご確認のうえ、必要書類を提出してください。窓口にPCや携帯を持ち込んでの操作・確認依頼には対応いたしかねます。コロナウイルス感染防止の観点からも、出来る限り窓口での接触を控えるようにしてください。

 

・We will contact applicants through their university e-mail address. (@ .mbox.nagoya-u.ac.jp)Please be sure to check your email box regularly on your own. Any loss caused by lack of confirmation will be your responsibility.

 

・Depending on COVID-19 infection spread, there is possibility to stop receiving application forms at the counter and accept only by post. In that case, it will be notified by med-all which we send on Fridays. Please read it through every week.

 

・It's necessary to submit required documents after read through the guideline carefully and make sure how to submit. We will not allow applicants to bring their PC or mobile phone to the counter and ask us to use/operate it. To prevent the spread of infection, it's important not to make close contact as much as possible at the counter.

 

 

医学系研究科(博士前期課程・博士後期課程):大幸キャンパス

Department of Health Sciences, Graduate School of Medicine :Daiko Campus

 

 

2021年度以前からの在学生

Current students from before 2021

2022年度新入生

New students in 2022

免除申込システム利用可能期間

System Availability Period

2022年2月7日(月)

3月15日(火)17:00

利用期間後の申請は受付いたしません。

Monday, February 7th to

Tuesday, March 15th, 17:00

Applications received after the usage period will not be accepted.

2022年4月1日(金)

4月12日(火)

4月19日(火)17:00

利用期間後の申請は受付いたしません。

 

Friday, April 1st Tuesday, April 12th to Tuesday, April 19th, 17:00

Applications received after the usage period will not be accepted.

 

受付時間

Office hours for submission

2022年3月17日(木)

10:00~11:30

13:30~16:00

Thursday, March 17th

From 10 o'clock to 11:30 

From 13:30 to 16 o'clock

2022年4月20日(水)

10:00~11:30

13:30~16:00

Wednesday, April 20th

From 10 o'clock to 11:30 

From 13:30 to 16 o'clock 

書類提出締切

Deadline

2022年

3月17日(木)

17:00必着

Thursday,  March 17th, 2022.(JST)

17:00

2022年

4月20日(水)

17:00必着

Wednesday,  April 20th, 2022.(JST)

17:00

2022年度所得課税証明書提出締切

Income (tax) Certificate 2022

Deadline

 

 

2022年6月17日(金)

Friday,  June 17th, 2022.(JST)

 

 

 

申請/郵送先

Mailing address

〒461-8673
名古屋市東区大幸南一丁目1番20号
名古屋大学 大学院医学系研究科・医学部保健学科 大幸教務学生係 行

E-mail ihogakumu@adm.nagoya-u.ac.jp

注意

Notice

原則、郵送にて申請となります。必ず特定記録や簡易書留、レターパック等の配達記録の残る形式で送付してください。

※申請にあたっては、保健学科ホームページの学生宛連絡掲示板もご確認ください。

 

 

工学研究科 Graduate School of Engineering 

 

 

 

2021年度以前からの在学生

Current students from before 2021

私費外国人留学生

International Student

新M2・D2・D3生

免除申込システム利用可能期間

System Availability Period

2022年2月7日(月)3月15日(火)17:00

利用期間後の申請は受付いたしません。

 

Monday, February 7th to Tuesday, March 15th, 17:00

Applications received after the usage period will not be accepted.

書類提出締切

Deadline

※詳細は、工学HPに掲載します。

2022年2月28日(月)

Monday,  February 28th, 2022.(JST)

2022年3月4日(金)

Friday,  March 4th, 2022.(JST)

2022年度所得課税証明書提出締切

Income (tax) Certificate 2022

Deadline

2022年6月上旬~中旬

Early to mid-June 2022

※詳細は、以下の工学HPを確認してください。

工学研究科大学院生令和4年度所得課税証明書の提出について

 

*For information on submissions, please refer to the following Graduate School of Engineering website.

To graduate students of Engineering, in the academic year 2022 Additional documents for 2022 tuition fee exemption

申請/郵送先

Mailing address

工学部HPにてお知らせします。

This information will be posted on the College of Engineering website.

TEL

052-789-3977/3599

E-mail

kou-menjo@adm.nagoya-u.ac.jp

注意

Notice

提出日等、詳細を必ず工学部HPで確認の上、提出してください。
各種お知らせ_経済支援関係

Current Students News Notice Others

 

 

 

2022年度新入生

New students in 2022

私費外国人留学生

International Student

新M1・D1

免除申込システム利用可能期間

System Availability Period

 

2022年4月1日(金)4月12日(火)4月19日(火)17:00

利用期間後の申請は受付いたしません。

 

Friday, April 1st Tuesday, April 12th to Tuesday, April 19th, 17:00

Applications received after the usage period will not be accepted.

書類提出締切

Deadline

※詳細は、工学HPに掲載します。

 

2022年4月20日(水)

Wednesday, April 20th, 2022.(JST)

2022年度所得課税証明書提出締切

Income (tax) Certificate 2022

Deadline

2022年6月上旬~中旬

Early to mid-June 2022

※詳細は、以下の工学HPを確認してください。

工学研究科大学院生令和4年度所得課税証明書の提出について

 

*For information on submissions, please refer to the following Graduate School of Engineering website.

To graduate students of Engineering, in the academic year 2022 Additional documents for 2022 tuition fee exemption

申請/郵送先

Mailing address

工学部HPにてお知らせします。

This information will be posted on the College of Engineering website.

TEL

052-789-3977/3599

E-mail kou-menjo@adm.nagoya-u.ac.jp

注意

Notice

提出日等、詳細を必ず工学部HPで確認の上、提出してください。
各種お知らせ_経済支援関係

Current Students News Notice Others

 

 

生命農学研究科 Graduate School of Bioagricultural Sciences

 

 

2021年度以前からの在学生

Current students from before 2021

2022年度新入生

New students in 2022

免除申込システム利用可能期間

System Availability Period

2022年2月7日(月)

3月15日(火)17:00

利用期間後の申請は受付いたしません。

Monday, February 7th to

Tuesday, March 15th, 17:00

Applications received after the usage period will not be accepted.

2022年4月1日(金)

4月12日(火)

4月19日(火)17:00

利用期間後の申請は受付いたしません。

 

Friday, April 1st Tuesday, April 12th to Tuesday, April 19th, 17:00

Applications received after the usage period will not be accepted.

書類提出締切

Deadline

2022年

3月17日(木)

17:00必着

Thursday,  March 17th, 2022.(JST)

17:00

2022年

4月19日(火)

17:00必着

Tuesday,  April 19th, 2022.(JST)

17:00

2022年度所得課税証明書提出締切

Income (tax) Certificate 2022

Deadline

 

 

2022年6月20日(月) 17:00

Monday,  June 20th, 2022.(JST) 17:00

 

 

申請/郵送先

Mailing address

〒464-8601

名古屋市千種区不老町
名古屋大学 農学部・生命農学研究科教務学生係 授業料免除担当者 行

TEL

052-789-4299

E-mail nou-kyomu@adm.nagoya-u.ac.jp

注意

Notice

例年、受付を設置し、面談方式での受付を行っておりますが、感染症拡大防止の為、原則、郵送で提出をお願いします。

詳しくは入学案内書類に同封された免除申請についてを読み、3/17までに名古屋大学入学料免除・徴収猶予申請書等を郵送して下さい。※入学手続き書類に同封可。

 

 

環境学研究科 Graduate School of Environmental Studies

 

 

2021年度以前からの在学生

Current students from before 2021

2022年度新入生

New students in 2022

免除申込システム利用可能期間

System Availability Period

2022年2月7日(月)

3月15日(火)17:00

利用期間後の申請は受付いたしません。

Monday, February 7th to

Tuesday, March 15th, 17:00

Applications received after the usage period will not be accepted.

2022年4月1日(金)

4月12日(火)

4月19日(火)17:00

利用期間後の申請は受付いたしません。

 

Friday, April 1st Tuesday, April 12th to Tuesday, April 19th, 17:00

Applications received after the usage period will not be accepted.

 

書類提出締切

Deadline

2022年

3月18日(金)

当日消印有効

Friday,  March 18th, 2022.(JST)

Postmark is valid on the day.

2022年

4月22日(金)

当日消印有効

Friday,  April 22nd, 2022.(JST)

Postmark is valid on the day.

2022年度所得課税証明書提出締切

Income (tax) Certificate 2022

Deadline

 

 

2022年6月20日(月)

Monday,  June 20th, 2022.(JST)

 

 

申請/郵送先

Mailing address

〒464-8601
名古屋市千種区不老町
名古屋大学大学院環境学研究科 大学院係 行

TEL

052-789-4591

 

 

創薬科学研究科 Graduate School of Pharmaceutical Sciences

 

 

2021年度以前からの在学生

Current students from before 2021

2022年度新入生

New students in 2022

免除申込システム利用可能期間

System Availability Period

2022年2月7日(月)

3月15日(火)17:00

利用期間後の申請は受付いたしません。

Monday, February 7th to

Tuesday, March 15th, 17:00

Applications received after the usage period will not be accepted.

2022年4月1日(金)

4月12日(火)

4月19日(火)17:00

利用期間後の申請は受付いたしません。

 

Friday, April 1st Tuesday, April 12th to Tuesday, April 19th, 17:00

Applications received after the usage period will not be accepted.

 

書類提出締切

Deadline

2022年

3月16日(水)

16:00

簡易書留にて必着

Wednesday,  March 16th, 2022.(JST)

【入学料免除申請書類】

2022年3月28日(月)

※入学手続時提出

2022年

4月22日(金)

16:00

簡易書留にて必着

Friday,  April 16th, 2022.(JST)

2022年度所得課税証明書提出締切

Income (tax) Certificate 2022

Deadline

 

 

2022年6月22日(水)

Wednesday,  June 22nd, 2022.(JST)

 

申請/郵送先

Mailing address

〒464-8601
名古屋市千種区不老町
名古屋大学大学院創薬科学研究科 事務室 教務担当 行

TEL

052-747-6775